Technica gaat verhuizen!

doorRogier van Onna

Technica gaat verhuizen!

Op 17 november sluiten wij de deur op de Van Welderenstraat 103. Vanaf 1 december bent u van harte welkom op de nieuwe locatie.

 

Over de auteur

Rogier van Onna administrator

4 Reacties tot nu toe

H.BoumansGeplaatst op3:33 am - sep 26, 2017

Jammer,is er niet echt een electronicazaak in de buurt meer waar je onderdelen kan halen.
Toch een groot gemis in de regio.

emeGeplaatst op2:10 pm - nov 6, 2017

ga jullie missen op dat adres

Hans Jansen van BenthumGeplaatst op3:17 pm - dec 5, 2017

Looplicht
Dit looplicht is heel universeel. Het kan bijvoorbeeld bij de modelbaan gebruikt worden. De afgebeelde versie laat vijf LED’s na elkaar oplichten. Dit kan worden uitgebreid tot 10.
De schakeling bestaat uit een klokgenerator (IC1) en een teller (IC2). De klokgenerator bestaat uit een opamp type CA3130. De snelheid kan geregeld worden met P1. De teller is een CMOS IC type 4017. Bij iedere klokpuls maakt het IC de volgende uitgang gelijk aan de voedingsspanning.
De schakeling kan worden uitgebreid door een extra LED, transistor en weerstand toe te voegen. De aansluiting naar de Reset-ingang wordt dan een uitgang opgeschoven.
Wil je alle uitgangen gebruiken van de 4017, dan heb je meer LED’s, transistoren en weerstanden nodig.
De reset van de 4017 wordt dan direct met de GND verbonden.
De voedingsspanning is 5 V. Vanaf 8 V kan voor IC1 ook een LM 741 gebruikt worden.

Zet C2 (staat niet op de tekening) zo dicht mogelijk bij de 4017 tussen pin 8 en pin 16.
Deze condensator is nodig om storingen te voorkomen.

Onderdelenlijst
• R1, R2, R3 = 100 kΩ
• R4 = 4,7 kΩ
• R5-R9 = 470 Ω
• P1 = 500 kΩ
• C1 = 1 µF/16 V
• C2 = 100 nF
• D1-D5 = LED (kleur naar keuze)
• T1-T5 = BC547B
• IC1 = CA3130
• IC2 = CMOS IC 4017

Frits JansenGeplaatst op3:28 pm - jan 24, 2018

Ik was vandaag in de v Welderen straat maar helaas, te vergeefs. Nu is de verrassing des te groter dat jullie op de Hatertseweg zitten in de oude technische school St Jozef, zoals die heette toen ik daar 38 jaar geleden aangenomen werd als leraar Werktuigbouwkunde
En machine bankwerken . Ik heb daar met veel plezier gewerkt.Helaas is het speciaal onderwijs (ITO ) wegbezuinigd door de toen regerende Haagse onderwijs club en moeten de leerlingen met leer en opvoedings/ gedragsproblemen maar zien hoe ze het redden
Ik kom gauw langs voor wat onderdeeltjes
Tot dan,
Frits Jansen Beek/Ubbergen

Geef een reactie