BLOG: Mijn Marantz-versterker is kapot. Kunt u hem nog repareren?

Op het eerste gezicht een ‘gewone’ winkel in de Nijmeegse Van Welderenstraat. Bij nadere beschouwing blijkt de winkel toch minder ‘normaal’ dan verwacht. Technica blijkt een heel bijzondere zaak te zijn. Een kennismaking met een historische electronica-winkel die meer blijkt te verkopen dan weerstanden, IC’s en condensatoren.

Rijke historie

We schrijven 1940 als de familie van der Pol, in oorlogstijd, een electronicazaak in Nijmegen opent. Wanden vol geheimzinnige laadjes gevuld met alles wat van pas kwam bij de techniek van die dagen. Van der Pol kon niet vermoeden dat zijn ‚Technica’ een begrip zou worden in Nijmegen en ver daarbuiten. Want als je een electronica-onderdeel niet kon vinden, ging je naar Technica. Ruim 72 jaar zou de familie de zaak runnen. Nu nog zie je stukjes van de lange geschiedenis in de winkel van Technica. Maar schijn bedriegt: de laatste technische ontwikkelingen zijn met de nieuwe eigenaar binnengekomen.

Marc van Blijderveen: ‘reparatiewonderdoctor’ van Nijmegen

In 2012 nam Marc van Blijderveen de zaak over. Een grondige herijking van het assortiment, een nieuwe vorm van dienstverlening en ook online actief. Tegen de achtergrond van een wand met fraaie kleine voorraadlaadjes uit de zestiger jaren treedt Marc mij opgewekt tegemoet. ‘Waar kan ik je mee helpen?’
Klant: ‘Nou, eigenlijk heb ik een vreemde vraag. Ik ben gefascineerd door je zaak. De sfeer, de oneindig lijkende voorraad van voor mij onbekende onderdelen. Wil je wat vertellen over jouw Technica?’
Hij blijkt wat overvallen, maar loopt al naar de koffiekan. Of ik koffie wil. Of water. Ik kies voor het laatste.
Klant: ‘Weet je Marc, ik hoorde iemand jou de reparatiewonderdoctor van Nijmegen noemen.’ Draaiend op zijn kruk, kijkt hij me wat ongelovig aan: ‘Ik ben niet zo van grote woorden.’
Dat mag zo zijn, maar er blijken maar weinig apparaten die Marc niet kan repareren.

Hij is kapot. Kunt u er nog wat mee?

Veel klanten van Marc hebben geen idee wat er met hun geliefde Marantz, REVOX-recorder of B&O-platenspeler aan de hand is. Maar voor Marc is ‘hij doet het niet meer’ genoeg. Veel apparaten kent hij inmiddels als zijn broekzak waardoor hij al snel een mogelijke oorzaak kan noemen. En kent hij het apparaat niet, dan keert hij het binnenste buiten. ‘Kijken, meten en testen’, aldus Marc.
Eigenlijk is alles op te lossen. Klant: ‘Maar dat is toch onbetaalbaar, al die uren?’
Dat blijkt nogal mee te vallen. Als je weet waar je moet zoeken of hoe je moet zoeken, is de oorzaak meestal snel te achterhalen, verzekert hij me. Natuurlijk mondt een onderzoek soms uit in een ontdekkingstocht door de geschiedenis van het apparaat en de toegepaste elektronica. ‘Ik vertel daarom de klant na een kort vooronderzoek het hoe lang een reparatie kan gaan duren. Een klant moet vooraf weten waar hij qua kosten aan toe is.’.

Eigen reparatiewerkplaats

Sommige reparaties kunnen in winkel plaatsvinden. De meer complexe apparaten gaan naar Technica’s eigen fonkelnieuwe werkplaats, op loopafstand van de winkel. Daar staat de nieuwste hoogwaardige meetapparatuur bediend door gekwalificeerde medewerkers die je REVOX B750 versterker weer aan de praat krijgen, de B&O-platenspeler weer laten draaien of een oude DVD-speler weer beeld laten geven.

Het blijft bij Technica niet bij reparaties. Een apparaat wordt meteen gereviseerd. Immers na reparatie van één onderdeel, kan er elders in het apparaat nog een ander onderdeel op het punt staan om het te begeven. Dat voorkomt dat als je blij de winkel uitloopt, je na een maand of zo weer terug moet voor een andere storing.

De laatste tijd krijgt Technica steeds vaker Apple-apparaten ter reparatie aangeboden. Dat is volgens Marc een verhaal apart. Apple-apparaten zijn niet gemaakt om gerepareerd te worden. Veel onderdelen zitten solide vast of zijn dusdanig gemaakt dat veel tegelijk moet worden vervangen. Toch ziet Marc ook daar de uitdaging om het voor elkaar te krijgen.

Onderdelen

Je kunt bij Technica ook losse onderdelen kopen als je zelf aan de slag wilt.
‘Alle onderdelen zijn op voorraad en anders heb ik het zo in huis’, stelt Marc. ‘Wereldwijd is alles te krijgen als je weet wat je zoekt en waar je moet zoeken.’
Maar is echt alles nog te krijgen? Veel apparaten zijn al decennia oud. ‘Nee’, aldus Marc. ‘Soms maak ik een onderdeel zelf’ al dan niet uit andere onderdelen. Want als de klant het wil en mij wat tijd gunt, zet ik alles op alles om het apparaat weer als vanouds te laten functioneren.
Klant: ‘Zeg je dan nooit eens nee?’ Marc: ‘Als de klant het wil, ga ik tot het gaatje. Toch moet je reëel zijn, en is een bepaald apparaat een uitgebreide reparatie en revisie niet meer waard. Dan wordt het tijd voor recycling.’
Marc ziet een trend naar meer reparaties: de kwaliteit van bijvoorbeeld Marantz-versterkers of REVOX-recorders wordt niet meer geëvenaard. Dan wil je hem gewoon nog jaren houden. Of doet een apparaat je aan iemand denken, is het een geschenk of erfenis. En steeds meer mensen willen apparaten niet zo snel meer op de vuilnisbelt laten belanden.

Kortom genoeg redenen om je defecte apparaat eens bij Technica langs te brengen. Want waar Technica is, is hoop.

Auteur: Paul de Bruijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *